FEDERAŢIA MECANICILOR DE LOCOMOTIVĂ

           Afiliată la Cartel ALFA, ALE şi CSNTR

   

                                            Lista Rusinii      

   

  Spune NU desființării SMURD! - clic aici!

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Acasă Site Nou Legături International LEX Locomotive

    România acuzată la OIM


10 iunie 2011

 

COMUNICAT

 

La solicitarea delegaţiei Confederaţiei Naţionale Sindicale “Cartel ALFA”, solicitare susţinută de toţi membrii confederaţiilor sindicale din cadrul delegaţiei lucrătorilor, România a intrat pe lista cazurilor speciale ale ţărilor ce încalcă legislaţia OIM.

În după-amiaza zilei de 9 iunie, cazul României s-a discutat în plenul reuniunii Comisiei de Norme. Cazul a fost susţinut din partea delegaţiei lucrătorilor din România de Ovidiu POPESCU, prim-vicepreşedinte al Federaţiei Sindicatelor Libere din Chimie şi Petrochimie, reprezentant titular în cadrul comisiei.

Din partea sindicatelor internaţionale au intervenit Daniel Retureau CGT Franţa şi Judit Czuglere Ivany, Ungaria.

Din partea grupului general de lucrători din Comisia de Norme, Luc Corteebek de la CSC Belgia a solicitat inclusiv abrogarea în totalitate a noilor legi.

Verdictul în acest caz se va pronunţa sâmbătă.

Opinia membrilor delegaţiei CNS “Cartel ALFA” este aceea că verdictul va fi favorabil părţii sindicale.

În cadrul Conferinţei a 100-a a Organizaţiei Internaţionale a Muncii, OIM a fost informat, la modul obiectiv, despre situaţia referitoare la încălcarea legislaţiei muncii.

Discursul preşedintelui CNS "Cartel ALFA" a fost primit cu mult interes de toţi delegaţii participanţi la lucrările celei de-a 100-a sesiuni a Conferinţei Internaţionale a Muncii ce se desfăşoară la Geneva în perioada 1 iunie - 17 iunie a.c.

 

Reproducem în continuare  alocuţiunea dlui Ovidiu Popescu, prim-vicepreşedinte al FSLCP.

 

In Raportul sau, Comisia de Experti a cerut Guvernului Romaniei o serie intreaga de precizari in legatura cu stadiul in care se afla modificarile legislatiei sociale, asa cum acestea au fost convenite printr-un protocol tripartit incheiat in anul 2008, la sediul Ministerului Muncii,  in prezenta reprezentantilor Biroului International al Muncii.

Din nefericire, folosindu-se ca pretext o armonizare legislativa profunda, necesara depasirii perioadei de criza economica, fara a se mai tine cont de observatiile partenerilor sociali, Guvernul Romaniei, luind in considerare in mod exclusiv conditiile impuse de FMI, Banca Mondiala si Consiliul Investitorilor Straini a procedat la modificarea Codului Muncii si la adoptarea unei Legi a Dialogului Social, folosind procedura asumarii raspunderii si evitand astfel, in mod deliberat, orice dezbatere democratica ce ar fi trebuit sa aiba loc in Parlament astfel incat, pe langa ignorarea punctelor de vedere ale partenerilor sociali, s-au ignorant si orice alte opinii politice ale parlamentarilor, referitoare la aceste importante legi.

Prin aparitia acestor legi, putem sa afirmam ca, in acest moment, dialogul social in Romania este pe cale sa fie desfiintat. Asistam, de altfel la o ofensiva fara precedent impotriva sindicatelor, impotriva liderilor acestora, dar si la impunerea unor reguli total nedemocratice impotriva patronatelor si a organizatiilor acestora.

Vorbim aici de o incalcare multipla a mai multor conventii ratificate de Romania, dar si de grave incalcari ale Constitutiei Romaniei.

Referindu-ne la Conventia 98/1949, ratificata de Romania in anul 1954 , putem in mod clar sa aratam ca, in ciuda observatiilor pe care Biroului International al Muncii (BIT) le-a realizat in luna ianuarie 2011 intr-un memorandum tehnic ce se referea la noul pachet de legislatie sociala pentru care Guvernul si-a asumat raspunderea,  punctele de vedere ale expertilor BIT au fost total ignorate de catre Guvern.

Astfel, eliminarea prin noua formulare a Codului Muncii a art 238-247 din vechiul text si trimiterea imperativa continuta in  noul art 237, la Legea Dialogului Social, a condus atat la disparitia contractului colectiv la nivel national, cat si a celui la nivel de ramura,  institutii juridice ce s-au dovedit eficiente si lucrative pentru partenerii sociali pentu o lunga perioada de timp.

In schimb, impunerea prin art 128 alin (1) din Legea 62/2011 (legea Dialogului Social) a  incheierii contractelor colective de munca la nivel de unitati, grupuri de unitati si sectoare de activitate, contravine prevederilor Conventiei 98/1949. 

Potrivit principiului negocierii colective libere şi voluntare cuprins în articolul 4 al Convenţiei nr. 98/1949, ratificate de România, determinarea nivelului de negociere este lăsată la discreţia părţilor. În consecinţă, nivelul de negociere nu ar trebui să fie impus prin lege, o astfel de parere fiind impartasita de altfel si in Memorandumul tehnic al BIT trimis partenerilor sociali in luna ianuarie 2011.

In acelasi context, al incalcarii liberatii de vointa a partilor, se inscriu si criteriile arbitrare de reprezentativitate stabilite de catre art 51 din Legea 62/2011 (Legea Dialogului Social), criterii care impun anumite norme cumulative total inacceptabile cum sunt cele privind reprezentativitatea la nivel national in care, pe langa procentul de 5%, impune si existenta de structuri teritoriale in cel putin 1/2 din judetele Romaniei, sau impunerea la nivel de unitate a existentei unui numar de membri ai sindicatului ce reprezinta cel putin jumatate plus 1 din numarul angajatilor unitatii.

Aceste prevederi coroborate cu dispozitile art 1 lit r din Legea 62/2011, (Legea Dialogului Social) care consacra competenta Guvernului in stabilirera sectoarelor de activitate in care se vor desfasura negocierile colective, partenerii sociali, avind doar un simplu rol consultativ, constituie de asemenea o incalcare a prevederilor art 4 din Conventia 98/1949.

De altfel, si in Memorandumul tehnic al BIT, trimis partenerilor sociali in luna ianuarie se constata ca, in  ceea ce priveşte criteriile de reprezentativitate care trebuie îndeplinite pentru ca să poată avea loc negocieri colective la nivel de unitate, în cea mai mare parte acestea „nu concordă cu Convenţiile ratificate nr. 98, nr. 154 şi nr. 135”. In respectivul document tehnic, Biroul anticipează că ar putea fi dificil să se atingă aceste noi praguri de reprezentativitate şi că, de aceea, aceasta va însemna că, în realitate, „negocierea colectivă se va desfăşura mai ales cu reprezentanţii lucrătorilor, subminând astfel sindicatele înfiinţate în unitate. Aceasta nu ar permite promovarea negocierii colective în sensul art. 4 al Convenţiei nr. 98 „.De altfel in Sinteza de principii si decizii din anul 2006 a Comitetului privind libertatea de asociere, la alin 988 se consacra faptul ca nivelul de negociere si implicit reprezentativitatea nu trebuie impuse prin lege.

Romania, care este membra a Uniunii Europene, reprezinta in acest moment un fel de laborator de experimentare a destructurarii statului social, iar in opinia noastra aceasta creaza un precedent extrem de periculos pentru toti partenerii sociali din restul tarilor member ale UE si nu numai.

Este, de aceea, ratiunea pentru care consideram ca se impune ca Guvernului Romaniei sa i se puna in vedere sa stopeze violarile grave ale instrumentelor internationale ratificate si sa-si puna in acord legislatia cu aceste instrumente , dar si cu practica existenta in materie de legislatie sociala.

Avandu-se in vedere gravitatea incalcarilor comise, solicitam ca Romania sa faca obiectul unui paragraf special.

 

Trimite mesaje la webmaster@fml.ro cu întrebări sau comentarii despre această pagină web.
Ultima modificare: 28-05-2012 02:15

Federatia Mecanicilor de Locomotivă [http://www.fml.ro]