FEDERAŢIA MECANICILOR DE LOCOMOTIVĂ

           Afiliată la Cartel ALFA, ALE şi CSNTR

   

                                            Lista Rusinii      

   

  Spune NU desființării SMURD! - clic aici!

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Acasă Site Nou Legături International LEX Locomotive

    CFR Marfă


M.M.S.S.F. nr. 3582/36/21.04.2005

  

PROCES VERBAL DE CONCILIERE

încheiat astăzi 22.04.2005 la sediul societăţii SNTFM CFR Marfă SA din B-dul. Dinicu Golescu, nr. 38, sect. 1, Bucureşti

 

 

În conformitate cu prevederile art. 17 şi 18 din Legea nr. 168/1999 s-a procedat la concilierea conflictului colectiv de muncă sesizat Federaţia Mecanicilor de Locomotivă din România la Direcţia de Muncă, Solidaritate Socială şi Familie a Municipiului Bucureşti sub nr. 2246/20.04. 2005, conflict declanşat în cadrul CFR Marfă SA, numită în continuare „unitate”.

La conciliere participă:

·  Din partea F.M.L.R. (conform împuternicirii nr. 1485/22.04.2005):

Ř     Sala Voicu Lucian – preşedinte;

Ř     Măntescu Iulică – vicepreşedinte;

Ř     Aldea Romeo – vicepreşedinte;

Ř     Radmilo Felix – secretar general.

·  Din partea CFR Marfă SA (conform împuternicirii nr. 2.4/844/2005):

Ř     Traciuc Suzana – director asistenţă juridică;

Ř     Cristescu Victoria – director financiar;

Ř     Taban Adrian – director exploatare;

Ř     Micu George – director tehnic;

Ř     Păun Ion – şef serviciu resurse umane.

Procedura de conciliere este asigurată de doamna Corina Stănculescu, şef birou legislaţie, delegat D.M.S.S.F. a Municipiului Bucureşti, având legitimaţia cu nr. 1495/2001 care a verificat şi constatat îndeplinite dispoziţiile art. 22 din Legea nr. 168/1999.

 

Punct de vedere al reprezentaţilor FMLR:

Organizaţiile sindicale reprezentative s-au întâlnit cu reprezentanţii administraţiei pe o perioadă de 60 de zile, respectiv 01 februarie 2005 – 01 aprilie 2005, pentru negocierea CCM pe anul 2005/2006.

Având în vedere prevederile legii contractului colectiv de muncă, ale art. 2(1) din CCM pe anul 2004/2005, acest contract a fost înregistrat la data de 17.03.2004 şi are valabilitatea de un an, respectiv până la data de 17.03.2005.

Datorită faptului că durata consacrată de lege pentru negocierea CCM la nivel de unitate şi în acest interval nu s-a realizat acordul ce are ca obiect stabilirea condiţiilor de muncă cu ocazia negocierii (conform art. 4 din Legea nr. 168/1999) privind stabilirea salariilor pentru anul 2005/2006 şi durata timpului de lucru pentru anumite categorii de salariaţi, considerăm că sunt îndeplinite condiţiile art. 12, alin. b din Legea nr. 168/1999 pentru concilierea acestui conflict de interese declanşat la SNTFM „CFR Marfă” SA.

Punct de vedere al administraţiei:

Administraţia a încercat pe toată perioada negocierilor să încheie cu partenerul social un acord privind semnarea unui nou contract colectiv de muncă respectând prevederile legale în vigoare (încadrarea în BVC aprobat pentru anul 2005, prin H.G. nr. 145/2005).

 

În ce priveşte revendicările formulate de organizaţiile sindicale, punctul de vedere al celor doua părţi este următorul:

1. Starea necorespunzătoare a condiţiilor de muncă pentru salariaţii din cadrul SNTFM „CFR Marfă” SA.

În urma discuţiilor purtate la acest punct s-au concluzionat următoarele:

Punct de vedere al reprezentaţilor FMLR:

FMLR participantă la conciliere consideră că administraţia SNTFM nu a îndeplinit condiţiile minime prevăzute de Legea nr. 90/1996 cu privire la condiţiile de muncă şi protecţia muncii.

Programul de investiţii şi RK cu privire la îmbunătăţirea condiţiilor de muncă este neacoperit de resurse financiare, iar acolo unde sindicatele au reuşit să impună alocarea de resurse financiare, administraţia nu a fost în stare să folosească, respectivi bani pentru a îmbunătăţi şi normaliza locurile respective. În susţinerea celor de mai sus exemplificăm planul de îmbunătăţire a condiţiilor de muncă, investiţii, RK, reparaţii curente pe anul 2004 aprobat şi nefinalizat.

Datorită faptului că prevederile Legii nr. 90/1996 sunt grav încălcate considerăm că nu s-a realizat acordul între părţi cu privire la situaţia necorespunzătoare a condiţiilor de muncă, revendicarea de pct. 1 rămânând în divergenţă

Punct de vedere al administraţiei:

Administraţia se preocupă permanent de îmbunătăţirea condiţiilor de muncă a personalului de locomotivă, lucru demonstrat de realizările înregistrate prin aplicarea programelor de îmbunătăţire a condiţiilor de muncă, totodată administraţia arată că prevederile Legii nr. 90/1996 nu sunt încălcate. Astfel, în ultima perioadă au fost efectuate o serie de investiţii care au contribuit la îmbunătăţirea condiţiilor de muncă constând în montarea instalaţiilor de aer condiţionat pe 44 locomotive, etanşarea cu geamuri termopan a cabinelor a 107 locomotive, echiparea a 611 locomotive LE si LDE cu scaune ergonomice modernizate şi dotarea  cu frigidere a unui număr de 714 locomotive.

În prezent se lucrează la caietul de sarcini în vederea achiziţionării de locomotive electrice de construcţie, multisistem în vederea interoperabilităţii.

Analizând situaţia dormitoarelor de personal la cap de secţie, administraţia a stabilit că acolo unde nu sunt condiţii acceptabile pentru odihnă, se va evita odihna personalului în aceste dormitoare prin reorganizarea turnuselor.

Simultan printr‑un program de reabilitare a acestor spaţii se va trece la efectuarea unor lucrări de reamenajare a interioarelor, astfel încât acestea să asigure condiţii optime pentru odihna personalului de tren.

În acest sens, în planul de investiţii pe anul 2005, finanţat din surse proprii de CFR Marfă, sunt cuprinse următoarele obiective:

-     dormitor mecanici Depoul Bucureşti Triaj

-     centrală termică şi racord gaze PAE Titu

-     centrale termice la depourile: Piatra Olt, Simeria, Dej Triaj

-     sistem încălzire hala LE în Depoul Dej Triaj

-     modernizare dormitor T Depoul Oradea

-     amenajare cămin nefamilişti Depoul Simeria

-     racord gaz metan DELM Teiuş

-     modernizare dormitor T Coşlariu

-     modernizare clădire PAE Deda

-     modernizare vestiare şi grup sanitar în Remiza Circulară Depoul Adjud

-     grup sanitar personal tură Depoul Adjud

-     centrală termică dormitor Depoul Adjud

-     centrală termică pe GPL la Depoul Palas

-     modernizare castel de apă Depoul Simeria;

-       reţele apă Dep. Caransebeş (castel apă, puţuri forate, reţea apă potabilă, instalaţie PSI);

-       instalaţie apă potabilă la Remiza Petroşani;

-       reţea apă Depoul Adjud;

-       reţea apă potabilă Depoul Buzău;

-       conductă alimentare apă Depoul Palas;

Totodată CFR Marfă îşi propune pentru anul 2005 următoarele lucrări:

Ř     Reparaţii capitale:

-         clădire administrativă Depoul Bucureşti Triaj

-         copertină şi canal revizie Depoul Piatra Olt

-         clădire laborator Depoul Roşiori

-         magazie şi atelier (sediu sindicat) Depoul Adjud

-         hală LDH la Depoul Adjud

-         canal revizie cu buzunare Depoul Feteşti

-         clădire laborator Depoul Feteşti

-         hală reparaţii LDE şi platformă Depoul Bucureşti Triaj

-         castel apă 120 mc şi 500 mc Depoul Bucureşti Triaj ;

-         conductă alimentare apă potabilă la Depoul Piatra Olt;

-         canalizare şi clorinare apă menajeră la Depoul Barboşi;

-         castel apă cu turn la Depoul Palas;

Ř     Reparaţii curente:

-         hidroizolaţie centrală termică şi post trafo Depoul Bucureşti Triaj

-         refacere hidroizolaţie la biroul T2 şi reparaţii interioare Depoul Craiova

-         reparaţii interioare clădire arhivă Magazia Mărfuri Craiova

-         reparaţii instalaţie termică Depoul Piatra Olt

-         drum acces Depoul Caransebeş

-         cabină intrare în depou şi ţarc Depoul Caransebeş

-         cabinele D1 şi D2 Depoul Caransebeş

-         reparaţii dormitor T vechi Depoul Oradea

-         reparaţii clădire atelier instalaţii Depoul Oradea

-         clădire administrativă – etaj 1 Depoul Paşcani

-         clădire anexă Remiza A Depoul Buzău

-         racord termic anexă remiza A Depouzl Buzău

-         clădire sediu administrativ Depoul Palas

-         clădire dormitor mecanici Depoul Feteşti

-         drum de acces incintă Depoul Palas

-         clădire calculator şi protecţia muncii Depoul Palas

-         castel apă Depoul Carasebeş;

-         casă pompe la Remiza Petroşani;

-         reparaţii exterioare turn apă industrială la Depoul Teiuş;

-         castel apă la PAE Piatra Neamţ;

-         castel apă la PAE Dorneşti;

2. Creşterea salariilor cu procente, cară să ţină cont cel puţin, de indicele preţurilor de consum şi rata inflaţiei prognozată pentru anul 2005-2006.

În urma discuţiilor purtate la acest punct s-au concluzionat următoarele:

Punct de vedere al reprezentaţilor FMLR:

Având în vedere că prevederile Legii nr. 130/1996 şi a Legii nr. 53/2003 sunt încălcate cu bună ştiinţă şi datorită faptului că nu se respectă prevederile CCM la nivel superior aplicabile cu privire la drepturile salariaţilor, solicităm respectarea art. 11 şi art. 238 din Legea nr. 53/2003 şi a art. 8 din Legea nr. 130/1996, acordând drepturile salariale cel puţin la nivelul de bază minim brut pe ţară stabilit prin H.G.R. nr. 2346/2004 aplicabil de la data de 01.01.2005 cu păstrarea actualilor coeficienţi de ierarhizare a claselor de salarizare a actualului CCM.

Atragem atenţia că în luna decembrie 2004 C.A. a aprobat BVC care au ţinut cont de aceste prevederi minimale, dar în luna februarie prin actele 1474/15.02.2005 emis de conducerea MTCT s-a impus modificarea respectivelor bugete, neţinând cont de nici o prevedere legală.

Datorită ofertei administraţiei de creştere salarială „0” şi refuzul de a aplica soluţii legale, considerăm că nu s-a realizat acordul între părţi, prin urmare revendicarea de la pct. 2 rămâne în divergenţă.

Punct de vedere al administraţiei:

Potrivit prevederilor legale în vigoare Bugetul de Venituri şi Cheltuieli este elaborat de către societate, fiind însă aprobat prin Hotărâre de Guvern (în baza avizării acestuia de către M.T.C.T.). BVC al SNTFM CFR Marfă SA a fost astfel aprobat prin H.G. nr. 145/2005 privind aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli pe anul 2005 ale agenţilor economici monitorizaţi conform O.U.G. nr. 79/2001, care funcţionează sub autoritatea M.T.C.T.

Având în vedere prevederile Legii nr. 511/2004 a bugetului de stat pe anul 2005, precum şi bugetul de venituri şi cheltuieli al CFR Marfă aprobat prin H.G. nr. 145/2005, posibilităţile financiare ale societăţii nu permit administraţiei să ofere pentru anul 2005 o majorare a salariilor care să depăşească prevederile BVC pe anul 2005 la capitolul cheltuieli cu munca vie. Precizăm că soluţionarea acestei revendicări ar  implica cu necesitate modificarea H.G. nr. 145/2005 pentru aprobarea BVC pentru 2005 al SNTFM, iar conform art.8 din Legea nr.168/1999 privind soluţionarea conflictelor de muncă,  nu pot constitui obiect al conflictelor de interese revendicările salariaţilor pentru a căror rezolvare este necesară adoptarea unei legi sau a altui act normativ.

3. Compensarea creşterii preţurilor de consum general şi a serviciilor prin acordarea tichetelor de masă conform Legii nr. 142/1998

În urma discuţiilor purtate la acest punct s-au concluzionat următoarele:

Punct de vedere al reprezentaţilor FMLR:

În condiţiile creşterii continue a preţurilor la energie, combustibil, servicii, produse alimentare şi servicii de bază, societăţile feroviare nu au rezolvat problemele veniturilor salariale strict necesare pentru membrii noştri de sindicat în scopul ameliorării nivelului lor de trai prin mijloace care nu creează angajatorului obligaţii financiare suplimentare nu înţelegem refuzul administraţiei de a acorda salariaţilor câte un tichet de masă pentru fiecare zi lucrată conform Legii nr. 142/1998 prin care să asigure compensarea parţială a creşterii preţurilor.

Datorită refuzului administraţiei de a acorda tichete de masă proporţional cu numărul zilelor lucrate conform Legii nr. 142/1998, considerăm că nu s-a realizat acordul între părţi, iar revendicarea de la punctul 3 rămâne în divergenţă.

 Punct de vedere al administraţiei:

În conformitate cu BVC aprobat pe anul 2005, administraţia va acorda lunar 5 tichete de masă fiecărui salariat în condiţiile prevăzute de lege.

Precizăm că soluţionarea acestei revendicări ar  implica cu necesitate modificarea H.G. nr. 145/2005 pentru aprobarea BVC pentru 2005 al SNTFM, iar conform art.8 din Legea nr.168/1999 privind soluţionarea conflictelor de muncă,  nu pot constitui obiect al conflictelor de interese revendicările salariaţilor pentru a căror rezolvare este necesară adoptarea unei legi sau a altui act normativ.

În cadrul concilierii reprezentanţii FMLR au pus în discuţie următoarele două solicitări suplimentare:

4. FML solicită introducerea sporurilor şi adaosurilor în salariile negociate, solicitare formulată cu ocazia negocierilor pentru încheierea CCM 2005-2006. Considerăm că sistemul de sporuri şi adaosuri practicat până la ora actuală este prea stufos, ducând deseori la confuzii, simplificarea acestuia urmând să aibă efecte pozitive atât pentru salariaţi, cât şi pentru aparatul de calcul al societăţii.

Mai mult, la data la care va înceta să producă efecte HG 261/2001 sporurile legate de condiţiile de muncă se vor pierde pentru categoriile de salariaţi neîncadrate în grupele de muncă deosebită şi specială, fapt ce va duce la diminuarea veniturilor şi aşa mici ale salariaţilor societăţii.

Datorită refuzului administraţiei de a implementa introducerea sporurilor în salarii, considerăm că nu s-a realizat acordul între părţi, revendicarea, rămânând în divergenţă.

5. Analizarea şi reexaminarea normelor şi normativelor de personal.

Motivare: Politica de personal defectuoasă a condus la depăşirea sistematică a regimului lunar de muncă fapt ce a contribuit la o degradare fără precedent a stării de sănătate a personalului  cu implicaţii profunde în siguranţa circulaţiei.

Mod de rezolvare :

§        Întocmirea Planului Forţă de Muncă conform normelor de muncă şi a normativelor în vigoare care să permită realizarea  normei republicane de muncă fără depăşirea regimului de muncă legal.

§        Totodată cerem reexaminarea normelor de muncă

§        Respectarea programelor lunare/ decadice de circulaţie a trenurilor ; în ultima perioadă s-au înregistrat perturbări mari în programul de circulaţie prin anulări respectiv suplimentări de trenuri care conduc la creşterea numărului de ore suplimentare

§        Respectarea prevederilor legale privind timpul de lucru şi programul de lucru

§        Interzicerea efectuării de ore suplimentare la personalul care lucrează în condiţii deosebite şi speciale.

Ne vedem obligaţi să atragem atenţia administraţiei asupra faptului că până la ora actuală nu a prezentat normele de muncă, normativele de personal, nu a precizat data la care va începe reexaminarea normelor de muncă, prin urmare nu avem posibilitatea de a stabili condiţiile normale de muncă referitoare la eforturile depuse de salariaţi, fapt ce conduce la degradarea fără precedent stării de sănătate a personalului.

Considerăm că nu s-a realizat acordul între parţi şi în concluzie revendicarea rămâne în divergenţă.

Punct de vedere al administraţiei pentru revendicările de la pct. 4 şi 5:

Referitor la revendicările suplimentare, administraţia consideră că din punct de vedere procedural, în conformitate cu prevederile art.14(2) coroborat cu art.16, art.17 şi art.18 din Legea nr.168/1999 privind soluţionarea conflictelor de muncă, concilierea conflictului de interese la nivelul MMSSD are drept obiect  revendicările formulate de FMLR conform art.14(2), coroborat cu art.18 alin.1 din acelaşi act normativ, deci numai revendicările de la punctele 1-3. 

Totuşi pe fond administraţia este de acord ca în cadrul negocierilor cu toate federaţiile sindicale reprezentative pentru încheierea noului CCM, propunerile federaţiei să fie examinate.

 

Punct de vedere al reprezentaţilor FMLR:

 Datorită faptului că în cadrul concilierii nu s-a realizat acordul pe nici una din revendicările formulate, toate rămânând în divergenţă, considerăm, în conformitate cu prevederile Legii 168/1999 privind soluţionarea conflictelor de muncă, că sunt îndeplinite condiţiile legale pentru continuarea conflictului de muncă şi nu acceptăm declanşarea procedurilor prevăzute de lege privind medierea şi arbitrajul conflictului de interese.

Punct de vedere al administraţiei:

Administraţia îşi manifesta în continuare disponibilitatea pentru încheierea  contractului colectiv de munca pe anul 2005-2006.

Punct de vedere al reprezentaţilor FMLR:

Ca urmare a faptului că CCM 2004-2005 a expirat la data de17.04.2005 (conform art. 2, alin. 2) vă rugăm să ne precizaţi modul în care veţi respecta prevederile referitoare la aplicarea CCM la nivel superior şi de ce drepturi beneficiază salariaţii societăţii în această situaţie.

Punct de vedere al administraţiei:

Administraţia va lua măsurile necesare în vederea respectării tuturor prevederilor legale incidente în această problemă.

 

Prezentul proces verbal s-a întocmit în trei exemplare, câte unul pentru fiecare parte.

 

REPREZENTANŢII SNTFM

REPREZENTANŢII F.M.L.R.

TRACIUC SUZANA – director asistenţă jurid.

 

CRISTESCU VICTORIA – director financiar

 

TABAN ADRIAN – director exploatare

 

MICU GEORGE – director tehnic

 

PĂUN ION – şef serviciu resurse umane

SALA VOICU LUCIAN – preşedinte

 

MĂNTESCU IULICĂ – vicepreşedinte

 

ALDEA ROMEO – vicepreşedinte

 

RADMILO FELIX – secretar general

 

 

 

 

 

 

DELEGAT D.M.S.S.F.M.B.,

STĂNCULESCU CORINA – şef birou

 

 

Trimite mesaje la webmaster@fml.ro cu întrebări sau comentarii despre această pagină web.
Ultima modificare: 28-05-2012 02:15

Federatia Mecanicilor de Locomotivă [http://www.fml.ro]