FEDERAŢIA MECANICILOR DE LOCOMOTIVĂ

           Afiliată la Cartel ALFA, ALE şi CSNTR

   

                                            Lista Rusinii      

   

  Spune NU desființării SMURD! - clic aici!

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Acasă Site Nou Legături International LEX Locomotive

    Guvernul României trebuie să sprijine calea ferată


4 februarie 2009

FML a adresat o scrisoare deschisă Guvernului României, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi Ministreului Finanţelor solicitând măsuri pentru redresarea economică şi tehnică a sistemului feroviar:

Federatia Mecanicilor de Locomotiva doreste prin acest demers sa atraga atentia asupra declinului tehnic alarmant in care se afla caile ferate, datorat subfinantarii cronice a sistemului de transport feroviar din ultimele doua decenii.

Astfel, cu toate ca in majoritatea tarilor Uniunii Europene dezvoltarea acestui mod de transport ecologic si sigur este puternic sprijinita financiar de stat, promovandu-se o politica de descongestionare a retelelor de transport rutier prin stimularea trecerii fluxurilor de marfa si calatori catre transportul feroviar, in Romania calea ferata supravietuieste cu greu de pe o zi pe alta, scufundata in datorii uriase acumulate pe parcursul timpului, fara a se intrevedea nici o speranta in directia lichidarii acestora.

Subfinantarea succesiva, an de an, a activitatii de mentenanta a condus la degradarea continua a elementelor componente ale sistemului feroviar roman, distribuite geografic de-a lungul a 20385 km linii si in circa 992 statii de cale ferata. Pentru a intelege mai bine aceasta situatie exemplificam mai jos cateva elemente definitorii pentru infrastructura feroviara:

– lungimea totala a retelei s-a micsorat la 20385 km in anul 2008, fata de 21030 km in anul 2001;

– in retea mai sunt in prezent 27367 aparate de cale, fata de 30242 aparate de cale echivalente in anul 2001;

– la data de 31.12.2007 existau 5148 km de linie scadente la reparatii capitale, adica 38% din lungimea totala a liniei de cale ferata;

– pe reteaua CFR exista 18170 poduri si podete din care 3235 (respectiv 17,8%) au durata de viata expirata, iar un numar de 10998 (60,53%), sunt scadente la reparatii pentru readucerea in parametrii initiali de functionare. Din cele 10998 poduri si podete scadente la reparatii, un numar de 1112 necesita reparatii de prima urgenta, iar alte 209 necesita refacerea integrala;

– dintr-un numar de 170 tunele, 67 (39%) sunt scadente la reparatii capitale;

– pe intreaga retea exista un numar de 1054 puncte periculoase din care 319 sunt de categoria I, cele mai periculoase, iar din acestea 119 se afla pe linii magistrale si principale;

– in prezent exista peste 370 restrictii de viteza in crestere fata de 245 restrictii in 2001. Trebuie mentionat ca majoritatea restrictiilor nu au acoperire in timp de mers, ceea ce face ca multe trenuri sa aiba intarzieri foarte mari;

– dintr-un numar de 634 statii dotate cu instalatii de centralizare electrodinamica, cu un total de 16056 macaze, 600 de statii (95%) cu 15346 macaze (96%) au durata normala de functionare depasita sau sunt scadente la reparatie capitala;

– celelalte statii sunt dotate cu alte tipuri de instalatii de siguranta circulatiei, aproape toate fiind cu durata de functionare depasita;

– din cei 10407 km de linie de contact din linie curenta, statii si tunele, 8981 km (86,3%) sunt cu termenul de reparatie capitala depasit.

In conditiile aratate, in ultimul an s-au produs la instalatiile de semnalizare, electrificare si centralizare, in special din cauze tehnice, un numar de 19509 deranjamente, care au avut ca efect intarzierea a 4512 trenuri cu peste 51100 minute.

Principala sursa de venit a Companiei Nationale de Cai Ferate “CFR” SA o reprezinta tariful de utilizare a infrastructurii feroviare (TUI), in valoare de 9 RON/tren km aplicat transportului public de calatori si 14 RON/tren km pentru transportul de marfa. TUI are o pondere de 66% din totalul veniturilor societatii, in timp ce veniturile bugetare au o pondere de 4%. Cu toate ca in ultima perioada s-a incercat majorarea TUI-lui, consideram ca acesta reprezinta o pondere foarte mare in costurile de operare ale operatorilor de transport de cale ferata: 33% la transportul de calatori si 37% la transportul de marfa.

Avand in vedere cele prezentate rezulta ca este imperios necesar a se mari veniturile companiei asigurandu-se prin elaborarea BVC pe anul 2009 in intregime atat fondurile necesare reabilitarii infrastructurii feroviare, cat si fondurile necesare intretinerii curente a acesteia, astfel incat gestionarul infrastructurii sa nu mai inregistreze pierderi si totodata sa scada presiunea pe TUI. Pentru asigurarea unei concurente echitabile intre sistemul de transport feroviar si cel rutier este necesara reducerea cu cel putin 25% a tarifelor de utilizare a infrastructurii percepute de la operatorii de transport feroviar, iar diferentele fata de costul real de intretinere sa fie sustinute de la bugetul de stat ca subventie.

Consideram ca aceasta masura este necesara a se lua cat mai urgent deoarece Compania Nationala de Cai Ferate “CFR” SA se afla intr-o situatie disperata, veniturile prevazute pentru anul in curs fiind mai mici decat cheltuielile, ceea ce va duce la cresterea in continuare a decalajului inregistrat deja.

Neluarea acestor masuri va duce la introducerea de noi restrictii de viteza, la aparitia de noi puncte periculoase, rezultand cresterea timpilor de mers si a intarzierilor neacoperite in graficul trenurilor pentru a nu afecta siguranta circulatiei trenurilor.

Un alt argument foarte important in sustinerea acestor solicitari este acela ca, in urma punerii in functiune a trosoanelor de cale ferata modernizata de pe Coridorul IV paneuropean viteaza de circulatie a crescut de la 120 km/ora la 160 km/ora, iar parametrii tehnici impun o verificare si intretinere mult mai exigenta.

Sumele necesare intretinerii infrastructurii feroviare pe aceste zone sunt foarte mari, iar in anii urmatori se vor pune in functiune si alte sectoare de cale ferata aflate pe coridoarele paneuropene si, in conformitate cu prevederile UE, Romania si CN CFR SA trebuie sa faca dovada asigurarii resurselor financiare pentru mentenanta acestora pe o perioada cel putin 5 ani de la data punerii in functiune a tronsoanelor respective. Ulterior se va face un audit al obiectivului respectiv, inclusiv a vitezei de circulatie, existand riscul ca Romania sa fie obligata sa plateasca lucrarile de modernizare din cauza neasigurarii vitezei de baza, adica 160 km/ora.

In lipsa fondurilor necesare, CN CFR SA nu va putea intretine la parametrii stabiliti prin constructie aceste tronsoane, ceea ce va duce la pierderea garantiei si a introducerii de restrictii de viteza, pentru a nu se produce evenimente feroviare.

Consideram ca scaderea vitezei de circulatie pe tronsoanele deja reabilitate sau pe cele care se vor reabilita in viitor, din cauza lipsei resurselor financiare, este o mare greseala in conditiile in care Romania a cheltuit si va cheltui miliarde pentru reabilitarea si modernizarea acestor linii.

De asemenea, consideram oportuna gasirea de urgenta a unei solutii de stergere a datoriilor acumulate de gestionarul infrastructurii feroviare (CN CFR SA).

Totodata pentru asigurarea resurselor financiare necesare atat societatii de transport de calatori SNTFC “CFR Calatori” SA, cat si transportului de marfa SNTFM “CFR Marfa” SA, pentru a putea moderniza si repara locomotivele si vagoanele cu durata de viata expirata si scadente la revizii (RR, RG, RK) este necesara emiterea unor acte normative (HG, legi), precum:

– Modificarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, si anume art. 201 in sensul completarii cu un nou aliniat care sa cuprinda urmatoarele:

a) “produsele energetice livrate in vederea utilizarii drept combustibil pentru motor pentru transposturile feroviare de calatori, marfa si pentru locomotivele si utilajele folosite la revizia si intretinerea infrastructurii feroviare”.

Aceasta scutire de la plata accizelor, instituite de fapt pentru intretinerea infrastructurii rutiere, ar conduce la relansarea transportului feroviar prin posibilitatea micsorarii tarifelor atat la transportul de calatori, cat si la cel de marfa si ar constitui un sprijin important in persepectiva liberalizarii infrastructurii feroviare. Astfel s-ar pune capat discriminarii inadmisibile a transportului feroviar in raport cu transportul auto.

– Modificarea Ordonantei de Urgenta nr.12/1998 privind transportul pe caile ferate romane, si anume completarea art. 23 care reglementeaza plata tarifului de utilizare a infrastructurii feroviare administrate de CN CFR SA cu un nou alineat care instituie o serie de reduceri asupra cuantumului acestui tarif dupa cum urmeaza:

a) 25% pentru trenurile de marfa cu circulatie permanenta;

b) 50% pentru trenurile de marfa care tranziteaza infrastructura feroviara din Romania;

c) scutirea de la plata TUI a transportului RO-LA (camioane transportate in vagoane speciale).

Tinand seama de importanta traficului feroviar definita de catre Consiliul Europei care apreciaza avantajele legate de “mediul ecologic” si “descongestionarea soselelor” se impun si in tara noastra masuri legislative care sa stimuleze dezvoltarea traficului feroviar.

– Hotararea de Guvern privind declararea Societatii Comerciale de Transport Maritim si de Coasta CFR “Ferry-Boat” SA societate comerciala de interes strategic si transferul pachetului de actiuni detinut de SNTFM “CFR Marfa” SA la aceasta societate in administrarea MTI. Scopul acestui act normativ consta in implementarea politicii si strategiei nationale in domeniul transportului maritim pe liniile ferry-boat prin mentinerea controlului statului in acest sector, in concordanta cu Hotararea nr. 65 din 25.06.2008 a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.

– Lege cu privire la derularea transporturilor intermodale. Consideram necesar sistemul de ajutoare de stat pentru dezvoltarea transporturilor intermodale (subventii pentru transporturi intermodale, inclusiv pentru transportul RO-LA si Ferry-Boat, ajutoare pentru dezvoltarea de elemente de infrastructura, scutiri de taxe si impozite pentru achizitii de echipamente, mijloace de transport, etc.).

De asemenea consideram necesara compensarea diferentei reale dintre costurile de operare si tarifele sociale impuse la transportul de calatori.

– O alta masura pe care o consideram oportuna si care va duce la economii substantiale este ca achizitia energiei electrice sa fie facuta direct de la furnizori, eliminandu-se astfel costurile impuse de intermediari.

Aceste propuneri vor limita consecintele nefaste ale starii de subfinantare cronica a societatilor de stat din sectorul feroviar.

Va solicitam demararea de urgenta a programelor de modernizare la nivelul infrastructurii si materialului rulant prin readucerea neintarziata a infrastructurii in parametrii tehnici ceruti de acordurile internationale – semnate si de Romania si prin achizitia de material rulant modern, cat si prin repararea si modernizarea parcului existent.

In absenta unui program coerent de sustinere a caii ferate, ca axă prioritară de transport si ca mijloc de satisfacere a serviciului public de transport de calatori, intregul esafodaj economic construit si sustinut cu greu in cei 10 ani de restructurare a sistemului feroviar romanesc risca sa se prabuseasca.

Sperand ca vom gasi in dumneavostra un important sprijin in efortul nostru de a se gasi solutii de sustinere financiara a sistemului feroviar din Romania, de modernizare, reabilitare si readucere neintarziata in parametrii tehnici stabiliti, reamintindu-va ca orice zi de intarziere condamna Romania la izolare din punct de vedere economic si la redirectionarea rutelor comerciale de transport catre alte state.

 

Trimite mesaje la webmaster@fml.ro cu întrebări sau comentarii despre această pagină web.
Ultima modificare: 28-05-2012 02:15

Federatia Mecanicilor de Locomotivă [http://www.fml.ro]