FML s-a adresat Guverului României și primului ministru, solicitând un tratament corect pentru CFR Marfă cu privire la bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2015. Au fost sesizate separat totodată Ministerele Muncii, Finanţelor şi Transporturilor.
Domnule prim-ministru,
Având în vedere faptul că, actualul guvern militează pentru revenirea la drepturile salariale diminuate de fosta putere, la fundamentarea bugetului de venituri si cheltuieli al societatii SNTFM CFR Marfă SA pentru anul 2015, la capitolul cheltuieli cu personalul, trebuie avută în vedere acordarea drepturilor salariale suspendate la ora actuala in contractele colective de munca. Salariile personalului feroviar sunt înghețate de 6 ani de zile, iar o serie de drepturi salariale sunt suspendate, astfel încât este necesar ca în anul 2015 să se ia măsuri concrete pentru dezghețarea drepturilor salariale ale feroviarilor in vederea asigurarii unui cadru corect pentru finalizarea negocierilor colective în curs de desfășurare.
Pentru a evita conflictele sociale ce vor izbucni în cazul eșecului negocierilor in vederea încheierii noului contract colectiv de muncă, este necesar să se asigure, prin bugetul de venituri și cheltuieli pe anunl 2015 al CFR Marfă, resursele pentru recuperarea drepturilor salariale actualmente suspendate, respectiv pentru asigurarea unei creșteri a salariilor personalului care să acopere rata inflației din ultimii ani în care salariile au fost înghețate. În acest sens trebuie menţinute cheltuielile cu salariile, respectiv cheltuielilor cu munca vie la nivelul anului 2014, având în vedere și faptul că societatea a re-câștigat o serie importantă de contracte de transport.
În anul 2014, SNTFM CFR Marfă, s-a restructurat agresiv, disponibilizând 2400 de salariați, legea permițându-i, în aceste condiții să acorde o majorare salarială care să acopere rata inflației pe întreg anul, precum și o majorare salarială cu un procent de 60% din creșterea productivității muncii. Cu toate acestea, Ministerul Finanțelor, a impus prin condiţionarea aprobării date la rectificarea bugetului, ca societatea să acorde o majorare de doar 2.4% pe ultimul trimestru al anului 2014. În 2015, cu toate ca OUG 26/2013 și Legea nr. 186/2014 prevăd o majorare a fondului de salarii consumat în 2014 cu 2.2%, Ministerul Finanțelor impune reducerea fondului de salarii consumat cu 10%, făcând astfel imposibilă negocierea contractului colectiv de muncă, și fiind de asemenea imposibilă chiar și plata orelor suplimetare efectuate de salariații societății.
După punerea în aplicare a programului de concediere colectivă de anul trecut, soldul de ore suplimentare a înregistrat o creștere continuă, societatea punând astfel în pericol sănătatea salariaților, pe care îi obligă să lucreze mult peste programul normal de lucru sau recurge la soluția greșită de a folosi salariați pe alte funcții decât cea pe care sunt încadrați și specializați. Față de această situație solicităm, asigurarea fondurilor necesare pentru reînființarea locurilor de muncă necesare desfășurării activității astfel încât salariații să nu mai fie nevoiți să facă ore suplimentare. Vă atragem atenția în eventualitatea în care nu se vor înființa locurile de muncă amintite, activitatea la anumite funcții cu responsabilități în siguranța circulației nu va mai putea fi continuată.
Prin noul buget de venituri și cheltuieli, este necesar să fie asigurate fondurile necesare investițiilor în vederea îmbunătățirii condițiilor de muncă și achiziționării echipamentelor de protecție corespunzătoare. Salarizarea mizeră și condițiile precare de muncă generează o stare gravă de nemulțumire a salariaților fiind iminentă declanșarea conflictelor de muncă.
Este necesară eliminarea restricțiilor impuse de Ministerul Finanțelor la construirea bugetului de venituri și cheltuieli al CFR Marfă, societate aflată pe o piață concurențială, dezavantajată prin aceste restricții față de societățile private de transport feroviar care nu au nici un fel de condiționări în modul în care își elaborează bugetele.
Ca strategie pentru viitor, este necesară regândirea politicii bugetare a societăţii, prin elaborarea unui buget multianual, având în vedere durata mare de derulare a investiţiilor in achiziţii, respectiv modernizări de material rulant (locomotive și vagoane), astfel încât să fie asigurat transportul în condiţii de siguranţă a circulaţiei feroviare.
În zilele de 11 și 12 martie, între orele 10.00-12.00, sindicatele feroviare au pichetat Ministerul Finanțelor Publice, principala nemulțumire fiind imposibilitatea finalizării negocierilor pentru încheierea noilor contracte colective de muncă la societățile feroviare.
O delegație a protestatarilor a înaintat un memoriu către conducerea instituției pichetate, vizând principalele probleme, de competența Ministerului Finanțelor, cu care se confruntă sistemul feroviar.
Citește mai mult:Feroviarii pichetează Ministerul Finanțelor Publice
FML a depus la Ministerul Transporturilor un memoriu cu privire la problemele feroviare pe care ministerul trebuie să le aibă în vedere spre rezolvare cât mai curând posibil. În urma înaintării documentului astăzi a avut loc o întâlnire cu reprezentanții conducerii ministerului, respectiv secretarii de stat Maria Magdalena Grigore și Virgil Dragoș Titea. La discuții au participat și reprezentanți ai conducerii Ministerului Muncii.
A fost abordată problematica expusă în document. Cu privire la posibilitatea elaborării bugetelor de venituri și cheltuieli la societățile feroviare astfel încât să poată fi acordate creșteri salariale, pentru aceasta fiind necesară modificarea legii, s-a stabilit organizarea unei intalniri comune a sindicatelor feroviare cu reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, Ministerului Finanțelor și Ministerului Muncii, pentru a demara modificarea legislatiei referitoare la constrangerile in confectionarea bugetelor la societatile cu capital majoritar de stat.
Referitor la Statutul personalului Feroviar, al cărui text a fost finalizat de către colectivul mixt de elaborare în cursul lunii trecute, - se vor face demersuri pentru urgentarea trimiterii actului normativ pe circuitul de avizare, termenul fiind de două săptămâni.
Cu privire la privatizarea CFR Marfa, la ultima discuție cu reprezentanții FMI, punctul de vedere al ministrului Ioan Rus a fost căla ora actuală nu trebuie făcută privatizarea, societatea trebuie lăsată un timp oarecare să se întărească pe piață și abia dupa aceea să se analizeze din nou dacă este oportună privatizarea.
La CFR Marfa se ia în calcul angajarea a 200 de oameni pentru a nu se mai face ore suplimentare.
A fost reiterată promisiunea că sindicatele vor fi invitate la ședințele consiliilor de administrație ale societăților feroviare.
În data de 30 ianuarie a avut loc o întâlnire cu reprezentanții Fondului Monetar Internațional, ai Băncii Mondiale și ai Băncii Centrale Europene.
La ședință , FML a înaintat o adresa cu problemele societăților feroviare. În cadrul discuțiilor, au fost abordată necesitatea elaborării bugetelor de venituri și cheltuieli la societățile feroviare astfel încât să poată fi crescute salariile, s-a subliniat faptul faptul că nu este oportună privatizarea CFR Marfă și că, în cazul în care se insistă asupra privatizării, aceasta trebuie făcută printr-o metodă care a avut succes la alte societăți similare, s-a arătat că disponibilizările haotice făcute la CFR Marfă au dus la înregistrarea unui număr extrem de mare de ore suplimentare.
A mai fost expusă necesitatea modificării Legii Dialogului Social așa cum a fost convenită de către reprezentanții confederațiilor sindicale, confederațiilor patronale și ai Ministerului Muncii.
Reprezentanții FML și cei ai IRLU SA, împreună cu reprezentantul administratorului judiciar, FIVE SRL, s-au întâlnit astăzi în vederea prelungirii acordului înregistrat cu nr 3678/30.05.2014, printr-un act adițional care urma să reglementeze acordarea autirozațiilor și permiselor de călătorie pe calea ferată pentru salariați și membrii de familie ai acestora, precum și acordarea de salarii compensatorii, în caz de disponibilizări colective.
În conformitate cu prevederile art. 153 din Legea 62/2011, reprezentanții FML au solicitat ca prevederile acordului să se aplice numai membrilor organizațiilor semnatare, solicitare refuzată de conducerea CFR IRLU. Motivul invocat de societate este că, în conformitate cu art. 38 din Codul muncii, "salariații care au dobândit drepturi nu pot fi lipsiți de acestea de către societate". Prin urmare, reprezentanții societății sunt foarte îngrijorați pentru diminuarea, în conformitate cu legea, a drepturilor unui procent nesemnificativ de salariați care nu sunt membri de sindicat, riscând un conflict cu majoritatea covârșitoare a salariaților reprezentați de FML.
Nu putem să nu ne punem întrebarea, de ce reprezentanții IRLU nu au avut aceeași poziție în cadrul negocerilor colective din trecut, atunci când i-au lipsit pe toți salariații de prima de vacanță, primele cu ocazia sărbătorilor, tichetele de masă, etc.
În aceste condiții, reprezentanții FML au refuzat semnarea actului adițional.