Site Redactor

SCRISOARE DESCHISĂ

 

 

 

PREȘEDINȚIA ROMANIEI

 

Excelenței Sale

Domnului Președinte al României, Klaus Werner Iohannis

 

Stimate domnule președinte,

Federația Mecanicilor de Locomotivă din România, reprezentată legal prin președinte Iulică Măntescu, vă transmitem profunda îngrijorare în legătură cu situația operatorului național feroviar de marfă – SNTFM „CFR Marfa” SA.

Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă – CFR Marfă SA s-a înființat la 01.10.1998, în temeiul HG 582/1998, ca societate comercială pe acțiuni, cu ocazia deciziei nefericite a Guvernului Stolojan de a desființa Societatea Națională a Cailor Ferate Romane – SNCFR si de a separara instituțional activitățile de operare de marfă și de călatori de infrastructura feroviară.

Deși reglementările europene recomandau doar separarea contabilă a activităților de operare și întreținere a infrastructurii feroviare, separarea instituțională, respectiv spargerea SNCFR a fost dictată, de fapt, de apariția anumitor grupuri de interese în domeniul feroviar. De mai bine de 20 de ani, aceste grupuri de interese dictează politica ministerului Transporturilor în materie de cale ferată și numesc directorii societatilor de stat desprinse din fostul SNCFR. La rândul lor, directorii astfel numiți lucrează în strânsă legatură cu grupurile de interese care i-au susținut, subminând activitatea societăților de stat (CFR Marfă, CFR Călători) spre avantajul unor societăți private, mergându-se până la scheme de căpușare a societăților de stat. Acest tip de (dez)organizare a dus la distrugerea întregului sistem feroviar, de altfel singurul model de acest tip din UE, majoritatea statelor optând în continuare pe o organizare de tip Holding, vezi Germania, Austria, Spania, Franța, Polonia, etc., organizare care asigură o cale ferată performantă, sigură și civilizată.

În condițiile în care CFR Marfă desfășoară activități de interes public național în scopul realizării transportului feroviar public de marfă și al satisfacerii nevoilor de apărare ale țării, suntem îngrijorați de impasivitatea Guvernului Romaniei, respectiv a Ministerului Transporturilor (MT) și Ministerul Finanțelor Publice (MFP) instituții care întârzie în promovarea unor măsuri concrete de dezvoltare și redresare a acestei societăți de interes strategic pentru statul român.

De asemenea, suntem îngrijorați de faptul că persoana care a semnat plângerea, cu privire la așa zisul “ajutor de stat ilegal”, de care ar fi beneficiat operatorul de transport feroviar de marfă – CFR Marfă, din partea statului roman, plângere înaintată catre UE, respectiv către  D.G. Competition, după doi ani de la aceasta (martie 2019) este numită în funcția de director general la CFR Călători. Este, probabil, recompensa pentru faptele sale și, posibil, cu scopul de a duce în derizoriu si această societate feroviară – CFR Calatori SA.

Federația Mecanicilor de Locomotivă din România, a făcut nenumărate demersuri către Guvernul României și către Ministerul Transporturilor, în vederea redresării atât a operatorului național de transport feroviar de marfă, cât și a sistemului feroviar în întregul său. Din păcate, cu toate că au fost propuse și soluții de rezolvare, demersurile făcute au rămas fără ecou.

Mai mult, pe timpul Guvernului Ponta, ministrul transporturilor, Relu Fenechiu, a încercat “vânzarea” companiei CFR Marfă. În acest scop, compania a fost reorganizată iar datoriile au fost, în consecință, șterse, CFR Marfă urmând a deveni un cadou care se dorea a fi făcut unor “investitori strategici” autohtoni contra unei sume derizorii. De fapt, este esențial să subliniem că datoriile șterse nu erau numai ale  CFR Marfă ci, în realitate a fost șters un pachet de datorii către stat atât ale gestionarului infrastructurii (Compania Națională CFR SA) cât și ale CFR Marfă, trecute toate, în mod ilegal, în contul operatorului național de transport feroviar de marfă.

După ce toată afacerea cu privatizarea a eșuat datorită impotenței financiare a “cumpărătorilor”, au apărut tot felul de reclamații de la aceiași “investitori strategici” cum că CFR Marfă ar fi beneficiat de un ajutor de stat.

De asemenea, au rămas fără ecou demersurile făcute pentru redresarea financiară a operatorilor de transport feroviar, respectiv recuperarea supraaccizei la combustibilul folosit pentru transport precum și micșorarea tarifului de utilizare a infrastructurii (TUI) nivelul acestuia fiind, la ora actuală, cel mai mare din toată Europa.

Federația Mecanicilor de Locomotivă,  a mai solicitat și recuperarea datoriilor la CFR Mafă, făcute de o serie de societăți la care statul este acționar majoritar și pentru care CFR Marfă a prestat servicii de transport, în valoare de circa 350 de milioane de lei dar nici acest lucru nu a fost realizat.

Stimate domnule președinte, considerăm că aveți obligația morală față de interesele statului român să interveniți activ, prin inițierea elaborării și implementării unei strategii care să rezolve problemele expuse mai sus, in vederea redresării operatorului național de transport feroviar de marfă -  CFR Marfă SA, societate de interes strategic pentru România de a cărei bună funcționare depinde soarta a 7000 de salariați împreună cu familiile lor.

Salvarea acestei societăți importante pentru economia românească, precum și a întregului sistem feroviar, s-ar putea face prin reorganizarea căii ferate într-un sistem tip holding, așa cum se întâmplă în țările dezvoltate membre ale Uniunii Europeane (Germania, Franța, Spania, Austria, Polonia, etc.)

Este imperios necesară eradicarea influenței nefaste a grupurilor de interese private care dictează politica în domeniul feroviar în Ministerul Transporturilor, precum și demiterea tuturor conducătorilor de la nivelul societăților de cale ferată aserviți acestor interese private, începând cu semnatarul plângerii depuse la DG Competition împotriva statului român, actualmente director general la CFR Călători.

Sperăm ca scrisoarea noastră vă va îndrepta atenția asupra problemelor prezentate și va determina adoptarea celor mai bune soluții care să protejeze interesele naționale strategice ale României.

 

Cu stimă,

 

Iulică Măntescu

Preşedinte FML